O růženci - růžencový měsíc říjen

Duchovní slovo

Vyvol si život a ne smrt

Vyvol si život a ne smrt

Leave review
Výzva pro postní období obrátit se k Bohu
Číst více
Vánoce - najít si čas na setkání s Bohem

Vánoce - najít si čas na setkání s Bohem

Leave review
Prorokyně Anna prorokuje o malém Ježíši v chrámě
Číst více
Advent - přicházející Ježíš je Bohem s námi

Advent - přicházející Ježíš je Bohem s námi

Leave review
Rodokmen Ježíše Krista naznačuje, že Ježíš jako Boží syn vstoupil jako člov...
Číst více
Uvedení Panny Marie do chrámu a její zasvěcení se Bohu

Uvedení Panny Marie do chrámu a její zasvěcení se Bohu

Leave review
Panna Maria byla uvedena do chrámu ve svém dětském věku, aby se zde v chrám...
Číst více

Sv. Jan Pavel II o růženci napsal: "Nejdůležitějším motivem pro důrazné doporučování růžence je skutečnost, že tato modlitba je nesmírně cenným prostředkem podpory věřících v úsilí o kontemplaci křesťanského tajemství. Zatímco v současné kultuře plné protikladů vyrůstají nové potřeby spirituality i vlivy jiných náboženství, existuje více než kdy jindy naléhavá nutnost, aby se naše křesťanská společenství stala “autentickými ‘školami’ modlitby”.

Růženec náleží k tomu nejlepšímu a nejosvědčenějšímu, co tradice křesťanské kontemplace nabízí. Maria je nepřekonatelným vzorem kontemplace Krista. Žádný člověk se kontemplaci Kristovy tváře nevěnoval s takovou vytrvalostí jako Maria. Oči Mariina srdce se na Syna určitým způsobem upírají již při Zvěstování, kdy jej počala z Ducha Svatého, a v následujících měsících začíná pociťovat jeho přítomnost a předvídat jeho rysy. Když jej konečně přivedla v Betlémě na svět, mohl také její tělesný zrak něžně spočinout na tváři Syna, když jej zavinovala do plenek a vkládala do jeslí (srov. Lk 2,7).

Od této chvíle se její pohled, vždy naplněný milujícím úžasem, od Syna již neodtrhne. Občas to bude pohled tázavý jako při události Ježíšova nalezení v chrámě: “Dítě, proč jsi nám to udělal?” (Lk 2,48). V každém případě se bude jednat o pohled pronikavý, schopný číst v Ježíšově nitru, vnímat dokonce i skryté pocity a odhadovat jeho rozhodnutí, jako tomu bylo například v Káně (srov. Jan 2,5). Jindy to bude pohled bolestný, zvláště pod křížem, kde to bude v určitém smyslu také pohled “rodičky”, neboť Maria se zde neomezí na sdílení utrpení a smrti se svým Jednorozeným, ale přijme tu nového syna, který jí byl svěřen v milovaném učedníku (srov. Jan 19, 26-27).

O velikonočním ránu bude mít Maria pohled rozzářený radostí ze vzkříšení a nakonec to bude pohled planoucí sesláním Ducha svatého o letnicích (srov. Sk 1,14).

Díky Mariině zkušenosti je růženec modlitbou ryze kontemplativní. Bez tohoto rozměru by byl růženec deformován, jak to zdůrazňoval již Pavel VI.: “Bez kontemplace je růženec tělem bez duše a jeho odříkávání je pak ohroženo rizikem mechanického opakování formulí, které se protiví Ježíšově napomenutí: ‘Když se modlíte, nebuďte přitom povídaví jako pohané. Ti si totiž myslí, že budou vyslyšeni pro množství slov’ (Mt 6,7). Růženec svým charakterem vyžaduje klidný rytmus     s přestávkami k zamyšlení, které modlící se osobě pomohou rozjímat o tajemstvích Pánova života a nazírat je skrze srdce té, jež byla Ježíši nejblíže. Potom se otevře jejich nesmírné bohatství”.

Mariina kontemplace je především připomínáním. Toto slovo je však třeba chápat v biblickém smyslu paměti (zakar), která zpřítomňuje díla vykonaná Bohem v dějinách spásy. Bible je vyprávěním spasitelných událostí, které vyvrcholily v samotném Kristu. Tyto události nejsou pouhou “minulostí”, ale jsou také “současností” spásy. Toto zpřítomnění se zvláštním způsobem uskutečňuje v liturgii. To, co Bůh během dávných staletí vykonal, se netýká pouze přímých svědků zmíněných událostí. Jeho dílo svým darem milosti dosahuje k lidem všech časů.

Růženec je také modlitba míru, modlitba, která objí­má celý svět. Jiný velký růžencový apoštol naší doby biskup Fulton Sheen vymyslel růženec v pěti barvách, který se dosud velmi používá: desátek zelených zrnek připomíná Afriku, proslulou zelenými lesy; červený desátek Ameriku, kterou obý­vali kdysi rudokožci; bílý desátek Evropu k poctě papežova roucha; modrý desátek Oceánii ponoře­nou do azuru Tichomoří; žlutý desátek připomíná nesmírný asijský světadíl. Takto jsme na konci růžence objali celý svět.

Sv. Jan Pavel II napsal: Dívám se na vás na všechny, bratři a sestry každého stavu, na vás, křesťanské rodiny a na všechny, kdo jste pokročilého věku či nemocní, a také na mládež: vezměte růženec s důvěrou opět do rukou a objevte tuto modlitbu znovu ve světle Písma, v souladu s liturgií a v kontextu každodenního života.

Duchovní slovo

Vyvol si život a ne smrt

Vyvol si život a ne smrt

Leave review
Výzva pro postní období obrátit se k Bohu
Číst více
Vánoce - najít si čas na setkání s Bohem

Vánoce - najít si čas na setkání s Bohem

Leave review
Prorokyně Anna prorokuje o malém Ježíši v chrámě
Číst více
Advent - přicházející Ježíš je Bohem s námi

Advent - přicházející Ježíš je Bohem s námi

Leave review
Rodokmen Ježíše Krista naznačuje, že Ježíš jako Boží syn vstoupil jako člov...
Číst více
Uvedení Panny Marie do chrámu a její zasvěcení se Bohu

Uvedení Panny Marie do chrámu a její zasvěcení se Bohu

Leave review
Panna Maria byla uvedena do chrámu ve svém dětském věku, aby se zde v chrám...
Číst více